Shockwave

Bij Fysioveld in beweging wordt ook gebruik gemaakt van shockwave therapie. Shockwave wordt ook wel Extracorporeal Shockwave Therapie (ESWT) genoemd. Tijdens een shockwave behandeling worden schokgolven door een apparaat naar de locatie van de klacht verplaatst. Het lichaam reageert op deze schokgolven door stoffen vrij te maken die het herstel stimuleren. Deze schokgolven hebben invloed op de bloedsomloop en de stofwisseling.

Aandoeningen
Shockwave therapie is geschikt voor het behandelen van verschillende (chronische-) klachten. U kunt hierbij denken aan:

Hoe gaat een shockwave behandeling?
Allereerst wordt de pijnlijke plek gemarkeerd, meestal door middel van een penstreepje. Voor het geleiden van de golven wordt gebruik gemaakt van gel. Na het markeren en het toevoegen van de gel wordt gestart met de behandeling. De shockwave behandeling duurt gemiddeld enkele minuten. Tijdens de behandeling hoort u een hard tikkend geluid. Dit geluid wordt veroorzaakt door een soort ‘kogeltje’ in de behandelkop dat zorgt voor de schokgolven. Shockwave wordt soms als gevoelig ervaren. De gevoeligheid is afhankelijk van locatie waar u klachten heeft en de ernst hiervan. De intensiteit van de shockwave kan gelukkig aangepast worden per persoon en per aandoening.

Shockwave tijdens een behandeling
Shockwave is één van de vele behandelmogelijkheden en zal worden gecombineerd met andere behandelvormen. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan (kracht-)oefeningen of mobiliseren.

Kosten
Bij Fysioveld in beweging rekenen we voor shockwave therapie geen extra tarief. De shockwave wordt tijdens een behandeling gegeven. Als u aanvullend verzekerd bent voor fysiotherapie en wij een contract afgesloten hebben met deze zorgverzekeraar, wordt de behandeling uit uw pakket gehaald. Indien u geen aanvullende verzekering heeft voor fysiotherapie, zijn de kosten van de behandeling voor eigen rekening. De kosten hiervoor zijn beschreven bij tarieven.

Benieuwd of shockwave iets voor u kan betekenen? Neemt contact met ons op!