Peesaandoening schouder

De schouder is het meest bewegelijke gewricht van ons lichaam. Deze bewegelijkheid geeft ons veel vrijheid: we kunnen door het schoudergewricht reiken om borden uit de kast te pakken, steunen, maar ook tillen en aankleden. Deze bewegelijkheid heeft ook een keerzijde. Er moet een goede samenwerking zijn tussen gewrichten, banden, spieren en pezen. Er zijn 4 spieren in de schouder belangrijk voor zowel de beweeglijkheid, als de stabiliteit. Deze spieren vormen samen de rotator cuff. Als de samenwerking tussen de rotator cuff en het schoudergewricht verstoord, kunnen er klachten ontstaan.

SAPS (subacromiaal pijnsyndroom)

Een van de meest voorkomende schouderklacht is het subacromiale pijnsyndroom (SAPS). Sub betekent onder en het acromion is een botstuk dat het schouderdak vormt. De term geeft dus eigenlijk de locatie van de klacht weer: onder het schouderdak. Tussen de schouderkop en het schouderdak bevinden zich spieren, pezen en een slijmbeurs. Bij een SAPS is er sprake van een inklemming (impingement) tussen de schouderkop en het schouderdak. Een SAPS is globaal in te delen in 3 categorieën:

• Tendinitis rotator cuff (irritatie van de pezen door overbelasting, beschadiging of veroudering)
  • Bursitis (slijmbeursontsteking)
  • Tendinitis calcarea (peesontsteking met kalkafzetting)

Tussen de schouderkop en het schouderdak is een beperkte ruimte. Bij een tendinitis, bursitis of tendinitis calcarea wordt deze ruimte nauwer. De pezen en de slijmbeurs worden ingeklemd op het moment dat de arm wordt bewogen. Dit is met name het geval bij het zijwaarts omhoog bewegen van de arm.

Als er sprake is van een SAPS of peesaandoening van de rotator cuff dan ervaart u pijn rondom de schouderkop, soms met uitstraling naar de bovenarm. De arm kan vermoeid en zwaar aanvoelen. De pijn neemt toe bij bovenhandse en zijwaartse bewegingen. Ook kan er sprake zijn van krachtsverlies in de arm.

Oorzaken SAPS

Er zijn verschillende oorzaken voor SAPS. Enkele voorbeelden worden hieronder beschreven:

• Verkeerd bewegingspatroon: bijvoorbeeld door pijnklachten bent u anders gaan bewegen. Bij het heffen van de arm gaat de hele schoudergordel mee omhoog i.p.v. alleen de schouder. De aansturing van de bewegelijke schouder is dan niet meer optimaal.
  • Verkeerde houding: door een ‘onderuitgezakte’ houding neemt de ruimte tussen de schouderkop en het schouderdak af waardoor de kans op inklemming toeneemt.
  • Irritatie van een pees van de rotator cuff. Zowel bij een tendinitis als een tendinose neemt de pees in omvang toe. De pees heeft hierdoor minder ruimte om te kunnen bewegen.

Oorzaken peesaandoeningen

Peesaandoeningen worden vaak veroorzaakt door overbelasting. Overbelasting ontstaat wanneer u meer doet dan uw lichaam aankan. Hierbij denken we snel aan zwaar tillen of belasten. Ook als de pees na belasten te weinig rust krijgt of als u langdurig dezelfde beweging uitvoert kan dit leiden tot peesklachten. U kunt hierbij denken aan lange motorritten maken of bij bovenhandse bewegingen, zoals bij het verven.

Naast overbelasting kunnen ook een verkeerde houding, een val, instabiliteit van de schouder en veroudering (degeneratie) van de pezen leiden tot peesaandoeningen.

Diagnose en behandeling

Voor een goede diagnose zijn er een aantal specifieke testen die uitgevoerd kunnen worden. Afhankelijk van de uitslag kan er een specifiek behandelplan opgesteld worden. De behandeling bestaat onder andere uit:

• Gerichte oefeningen en advies over de houding
  • Verbeteren van het bewegingspatroon
  • Opbouwen van de belastbaarheid