Achillespeesklachten

De achillespees is de pees van de kuitspier. De kuit en de achillespees zorgen ervoor dat we de voet kunnen afwikkelen. Als de kuitspier aanspant dan gaan de tenen naar beneden toe. Deze beweging gebruiken we tijdens het lopen, maar ook tijdens het springen of hardlopen.

De pijn zit meestal bij de aanhechting van de achillespees bij de hiel, of net iets hierboven. Het kan zijn dat de achillespees dikker is geworden. Drukken op de achillespees is vaak pijnlijk. Zelfs een schoen die erop drukt kan al als erg pijnlijk worden ervaren. De achillespees kan stijf aanvoelen. Op het moment dat de achillespees aangespannen wordt, zoals tijdens het lopen of springen, treedt de herkenbare pijn op.

Oorzaak

Er zijn verschillende oorzaken waardoor achillespeesklachten kunnen ontstaan. Zo hecht de achillespees aan op het hielbot en helpt de achillespees de voet afwikkelen. Bij een verkeerde voetenstand kan er meer kracht op de achillespees komen te staan. Ook (verkeerd/slecht) schoeisel kan ervoor zorgen dat er meer druk op de achillespees komt. Het schoeisel is zowel voor sporters als niet-sporters belangrijk voor de looptechniek. Daarnaast is overbelasting ook een belangrijke oorzaak van (chronische) achillespeesklachten. Dit kan bijvoorbeeld komen door een te snelle opbouw van een trainingsschema, te weinig rust tussen de trainingen of langdurige druk op de achillespees.

Manuele therapie

Vanuit de manuele therapie wordt ook nog verder gekeken dan alleen de voet en de achillespees. Ook de functie van de rug, heup, knie en enkel kunnen een belangrijke rol spelen in het ontstaan van achillespeesklachten of het aanhouden van de klachten.

Behandelingen

Er is geen standaardbehandeling voor achillespeesklachten. Allereerst is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen: iemand met een beperkte voetafwikkeling heeft een andere behandeling nodig dan iemand met verminderde spierkracht. Daarom is het van belang dat de oorzaak van de klachten duidelijk wordt. Hierdoor kan er gericht behandeld worden. Mogelijke behandelingen zijn: shockwave, spierlengte vergroten van de kuitspieren, spierkracht verbeteren en nakijken van de statiek (voetenstand). Daarnaast kunnen wij u helpen om inzicht te geven in uw klacht, evenals het geven van oefeningen en adviezen. Wacht in ieder geval niet te lang met hulp inschakelen. De tennisarm kan chronisch worden, waardoor de klachten maanden tot jaren kunnen aanhouden.

Inloopspreekuur

Elke eerste maandag van de maand wordt er samen met Podotherapie Schuurman een vrijblijvend inloopspreekuur gehouden. Tijdens dit spreekuur onderzoeken de fysiotherapeut en de podotherapeut samen de klachten, zoals bijvoorbeeld hielspoorklachten. U krijgt hier gerichte adviezen mee. Ook is het mogelijk dat er een behandeling wordt gestart bij de fysiotherapeut of de podotherapeut. Dit gaat uiteraard in overleg met u.