Hielspoor

Onder de voet, tussen de hak en de tenen, zit een grote peesplaat: de fascia plantaris. Bij een hielspoor is er een verkalking ontstaan onder de hak door overmatig gebruik van de peesplaat. Deze verkalking hoeft niet voor klachten te zorgen, maar meestal irriteert de peesplaat ook. Als de peesplaat geïrriteerd of ontstoken raakt, noemen we dit een fasciitis plantaris.

Bij hielspoor of fasciitis plantaris klachten zit de pijn rondom de hak. De pijn is in het begin meestal dragelijk, maar wordt in de loop van de tijd erger. De klachten zijn het meest aanwezig als u een tijdje hebt gezeten en weer in beweging komt. Lopen op blote voeten is vaak erg pijnlijk of niet meer mogelijk. Ook is het gevoelig als u onder de hak drukt.

Behandelingen

Er is niet één behandeling voor het verhelpen van een hielspoor of fasciitis plantaris. Er worden verschillende behandelingen toegepast. Dit is afhankelijk van de klachten die u ervaart en de conclusie uit het onderzoek. Zo kan shockwave  toegepast worden, maar ook rek- of krachtoefeningen van de spieren rondom de voet en het onderbeen meegegeven worden. Daarnaast wordt er ook beoordeeld hoe de statiek van de voeten is en of het verstandig is om zooltjes aan te meten.

Intake

Elke eerste maandag van de maand wordt er samen met Podotherapie Schuurman een vrijblijvend inloopspreekuur gehouden. Tijdens dit spreekuur onderzoeken de fysiotherapeut en de podotherapeut samen de klachten, zoals bijvoorbeeld hielspoorklachten. U krijgt hier gerichte adviezen mee. Ook is het mogelijk dat er een behandeling wordt gestart bij de fysiotherapeut of de podotherapeut. Dit gaat uiteraard in overleg met u.